Na Slovensku fičí predpredaj zájazdov. Tento rok sa zvýšil záujem o 25 percent!
Bratislava 4. apríla 2018
Ponuka First Minute zájazdov Slovákov uchvátila. Podľa štatistík cestovnej agentúry Invia sa záujem o dovolenku kúpenú v predstihu medziročne zvýšil o 25 percent. Ľudia zakúpili celkom 6,5 tisíca pobytov v hodnote 12 miliónov eur. Najväčší záujem je o Turecko, kam sa vydá 32 percent turistov. Druhé a tretie miesto obsadili Egypt s Gréckom. Najviac zájazdov Slováci kúpili vo štvrtok 31. januára. Najväčší počet z nich potom na letnú dovolenku vycestuje v stredu 3. júla.
Ponuka First Minute zájazdov sa skladala z troch vĺn a na slovenskom cestovnom trhu trvala od začiatku novembra minulého roka až do konca marca. „Počas First Minute ponuky sa predalo 6,5 tisíca pobytov za 12 miliónov eur. Vypredané sú hlavne zájazdy na prelome júla a augusta. Najväčší záujem bol o rodinné izby, tieto ubytovacie kapacity sú úplne vypredané,“ komentuje Andrea Řezníčková, tlačová hovorkyňa cestovnej agentúry Invia, ktorá predáva najviac online zájazdov na Slovensku. Řezníčková doplnila, že z ponuky First Minute sa plynule prechádza do ponuky Last Minute a stále je z čoho vyberať. Slováci podľa nej najviac nakupovali dovolenku v prvej vlne, teda od novembra predchádzajúceho roka do 31. januára 2019. Využívali totiž najvyššie možné zľavy, ktoré sa pohybovali vo výške až 40 percent. Práve v posledný deň najväčších zliav, vo štvrtok 31. januára, sa predalo najviac zahraničných pobytov. Celkovo šlo o 247 zájazdov za 483 tisíc eur. V druhej vlne, od 1. do 28. februára, potom mohli Slováci nakupovať výhodnejšie o 30 percent, do konca marca využili zľavy až do výšky 25 percent.
Najobľúbenejšie je Turecko, Egypt tesne za ním
Medzi najobľúbenejšie krajiny patrí Turecko. Túto destináciu si vybralo 32 percent slovenských turistov, ktorí využili služby cestovnej agentúry Invia. K brehom Červeného mora, do Egypta, zamieri 17 percent cestovateľov. Necelých 12 percent ľudí si pre svoju letnú dovolenku zvolilo Grécko. „Pri obľúbenom Turecku, kde prevládajú pobyty v oblastiach Side, Alanya, Antalya, sme zaznamenali medziročné zvýšenie záujmu o 56 percent. Nárast pobytov bol aj pri Egypte, a to o 42 percent. Najobľúbenejšie letoviská sú Hurghada, Sharm el-Sheikh a Marsa Alam,“ spresňuje Řezníčková s tým, že najväčší medziročný nárast počtu zájazdov bol pri Tunisku, konkrétne 61 percent. Priemerná cena zájazdu do Turecka je 718 eur na osobu, cena zájazdu do Egypta sa pohybuje okolo 622 eur na osobu. Pobyt v Grécku vyjde priemerne na 654 eur. Top päticu najvyhľadávanejších krajín potom uzatvárajú zájazdové stálice Bulharsko a Tunisko. Novinkou tohto roka sú Gambia a Jordánsko. Podľa slov Řezníčkovej sa čoraz väčšej obľube tešia aj dovolenky v exotike. „Turisti mieria hlavne do Spojených arabských emirátov a na Kapverdské ostrovy,“ dopĺňa.
Päť hviezdičiek s neobmedzeným jedlom a pitím vedie
Slovenskí turisti volili stravovanie all inclusive spoločne s päťhviezdičkovými hotelmi. Neobmedzenú ponuku s jedlom a pitím preferovalo 61 percent ľudí a ubytovanie s piatimi hviezdičkami celkovo 39 percent. „Kombinácia hotelov so servisom na päťhviezdičkovej úrovni a stravovaním formou all inclusive je u Slovákov obľúbená. Je to vďaka prijateľnej cene, v rámci ktorej si ľudia užijú adekvátny komfort a neobmedzenú konzumáciu jedla a pitia od skorého rána až po nočné hodiny,“ uzatvára Řezníčková. Pri doprave jednoznačne vedie letecká preprava. Tú si zvolilo 87 percent cestovateľov. Celkovo najviac ľudí podľa First Minute predajov vyrazí za slnkom v stredu 3. júla. Za hranice sa ich v tento deň vydá 452.
Tabuľka č. 1: Predaj zájazdov podľa krajín
Krajina | Podiel na predaji leto 2019 |
Priemerná cena za osobu v roku 2019 |
Turecko | 32 % | 718 eur |
Egypt | 17 % | 622 eur |
Grécko | 12 % | 654 eur |
Bulharsko | 11 % | 475 eur |
Tunisko | 7 % | 595 eur |
Chorvátsko | 6 % | 345 eur |
Taliansko | 5 % | 438 eur |
Španielsko | 4 % | 645 eur |
Cyprus | 2 % | 883 eur |
Kapverdské ostrovy | 1,5 % | 1135 eur |
Zdroj: cestovná agentúra Invia
Tabuľka č. 2: Predaj dovoleniek podľa úrovne hotela
Typ ubytovania | Podiel na predaji leto 2019 |
Hotel 5* | 39 % |
Hotel 4* | 28 % |
Hotel 3* | 19 % |
Zdroj: cestovná agentúra Invia
Tabuľka č. 3: Predaj dovoleniek podľa typu stravy
Typ stravy | Podiel na predaji leto 2019 |
All inclusive | 61 % |
Ultra all inclusive | 17 % |
Polopenzia | 11 % |
Zdroj: cestovná agentúra Invia
Tabuľka č. 4: Predaj dovoleniek podľa typu dopravy
Typ dopravy | Podiel na predaji leto 2019 |
Letecká | 87 % |
Vlastná | 7 % |
Autobusová | 6 % |
Zdroj: cestovná agentúra Invia
Publikované: 04.04.2019